Nieuws

Signcall bezorgd over bereikbaarheid alarmnummer

Hoe bereiken doven en slechthorenden 112?
Als je doof of slechthorend bent, kun je mensen soms niet (goed) verstaan aan de telefoon. Dit is niet alleen lastig, maar kan zelfs levensbedreigend zijn als je in een noodsituatie zit en 112 wilt bereiken. Signcall stelt vast dat doven en slechthorenden geen gelijkwaardige toegang hebben tot het alarmnummer. De overheid blijft ernstig in gebreke als het gaat om het aanbieden van gelijkwaardige bereikbaarheid van het alarmnummer.

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking kunnen voor spoedeisende hulp met hun analoge teksttelefoon bellen met het alarmnummer 0800-8112. Deze vorm van telefonie is echter verouderd en zal in de nabije toekomst in zijn geheel verdwijnen. Terwijl heel Nederland overstapt op een nieuw digitaal telefoniesysteem voor doven en slechthorenden dat voldoet aan de internationale standaard van Total Conversation, komt de overheid nog niet in beweging als het gaat om de bereikbaarheid van 112.

Via Signcall kun je met één druk op de knop contact leggen met het alarmnummer 112. Dat gaat echter technisch gezien, niet zonder slag of stoot. Het digitale (moderne) signaal van het gesprek wordt omgezet naar een analoog (verouderd) systeem, zodat de gesprekken afgehandeld kunnen worden door de Landelijke Politie in Driebergen. Het verouderde systeem waarmee de Landelijke Politie de gesprekken afhandelt werkt aanzienlijk trager waardoor er risico is op onvolledige of verminkte gesprekken.

Terwijl diensten zoals KPN Teletolk reeds overgestapt zijn op de door het ministerie gestelde eisen van Total Conversation, blijft de modernisering van 112 vooralsnog achterwege. Hierdoor voelt Signcall zich genoodzaakt haar cliënten te waarschuwen. Onze software is betrouwbaar en voldoet aan alle gestelde eisen. Met Signcall kun je bellen via je smartphone, tablet of computer. Bovendien vergoeden alle Nederlandse zorgverzekeraars onze software. Echter, in het geval van calamiteiten kunnen wij een correcte afhandeling van tekstgesprekken met het alarmnummer 112 niet garanderen.

Signcall is van mening dat deze situatie te lang duurt en onacceptabel is. Het is onze ambitie de telefonische toegankelijkheid voor doven en slechthorenden te verbeteren. Met als doel om met behulp van telefonie bij te dragen aan onafhankelijkheid, veiligheid, welzijn en gezondheid. Gelijkwaardige toegang tot het alarmnummer is daarbij een vereiste.

Kijk voor meer informatie over de bereikbaarheid van het alarmnummer op de webstie van 112.

« Terug naar Nieuws

Signcall bezorgd over bereikbaarheid alarmnummer