Nieuws

Vergoeding Total Conversation-software

Nederland stapt over op een nieuw telefoniesysteem voor doven en slechthorenden. De analoge teksttelefoon wordt vervangen door een digitaal platform dat voldoet aan de internationale standaard van Total Conversation. Heeft u een gehoorverlies van minimaal 35 dB, dan wordt de licentie voor deze software mogelijk vergoed door uw zorgverzekeraar.

Total Conversation is internationaal geaccepteerd als dé standaard voor het voeren van gesprekken met tekst, beeld en spraak. Zo kunt u zelf kiezen hoe u een gesprek wilt voeren; via gebaren(taal), real-time tekst (RTT) en/of spraak (en spraakafzien). In Nederland stappen we nu ook over op deze internationale standaard.

De Total Conversation-software van Signcall werkt op een computer, smartphone of tablet met internetverbinding. U kunt zelf kiezen waar u gebruik van wilt maken en kunt de software op meerdere computers, uw smartphone en tablet installeren. Zo kunt u op iedere gewenste plek bellen en gebeld worden. Zelfs onderweg.

Nieuwe bemiddelingsdienst
Ook de bemiddelingsdienst stapt over naar het digitale platform. Per 1 oktober wordt de huidige KPN Teksttelefoon Bemiddelingsdienst vervangen. De huidige dienst wordt dan gesloten en er komt een nieuwe bemiddelingsdienst beschikbaar. Bij de nieuwe bemiddelingsdienst kunt u zelf kiezen of u het gesprek in tekst of in gebarentaal wilt voeren.

Deze nieuwe bemiddelingsdienst werkt ook volgens de standaard van Total Conversation. Daarom is het niet mogelijk om met een analoge teksttelefoon of tekstontvanger naar de nieuwe dienst te bellen. Wilt u gebruikmaken van de nieuwe bemiddelingsdienst, dan heeft u Total Conversation-software nodig. Dit wordt vergoed door uw zorgverzekeraar (mits u een gehoorverlies heeft van minimaal 35 dB).

Hoe kan ik overstappen naar het digitale platform?
We begrijpen dat u wellicht vragen heeft over uw overstap naar het digitale platform. Hieronder hebben we voor verschillende situaties op een rij gezet hoe u kunt overstappen.

Bent u verzekerd bij CZ of OHRA? Lees dan dit bericht.


Ik heb een Signcall-abonnement, wat gaat er voor mij veranderen?
Op dit moment betaalt het Ministerie van Economische Zaken het grootste deel van uw softwarelicentie. Hierdoor zijn uw abonnementskosten beperkt tot slechts een paar euro per maand. Vanaf 1 oktober stopt deze regeling. Vanaf dat moment zal uw zorgverzekeraar uw softwarelicentie vergoeden (mits u een gehoorverlies heeft van 35dB).

Uw Signcall-abonnement zal daarom per 1 oktober worden beëindigd. Wilt u gebruik blijven maken van Signcall, dan heeft u toestemming nodig van uw zorgverzekeraar. U betaalt dan geen abonnementskosten meer, maar alleen nog voor de gesprekskosten die u maakt naar de nieuwe tekst- en beeldbemiddelingsdienst. Per zorgverzekeraar is de procedure van omzetting anders. Informeer daarom bij uw zorgverzekeraar hoe u over kunt stappen. Als u toestemming heeft van de zorgverzekeraar, dan zullen wij ervoor zorgen dat uw abonnement per 1 oktober automatisch wordt omgezet. U behoudt dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord.

Om het u makkelijk te maken hebben wij een aantal voorbeeldbrieven opgesteld.

Komt u niet in aanmerking voor een vergoeding? Ook dan kunt u gebruik blijven maken van Signcall. De abonnementskosten bedragen €20,00 per maand (exclusief gesprekskosten). Wilt u uw abonnement per 1 oktober omzetten? Stuur ons dan een e-mail, dan maken wij dit voor u in orde.


Ik heb nu nog een analoge teksttelefoon/tekstontvanger, wat gaat er voor mij veranderen?
Vanaf 1 oktober kunt u met uw analoge teksttelefoon en tekstontvanger niet meer bellen naar de KPN Teksttelefoon Bemiddelingsdienst (Teleplus). U kunt overstappen naar Total Conversation-software. De licentie voor het gebruik van deze software wordt vergoed door de zorgverzekeraar (mits u een gehoorverlies heeft van minimaal 35 dB). U betaalt geen maandelijkse abonnementskosten. U betaalt alleen voor de gesprekskosten die u maakt naar de nieuwe tekst- en beeldbemiddelingsdienst.

Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van Total Conversation?
-      Total Conversation-software (aanvragen)
-      een computer of smartphone/tablet*
-      een internetverbinding op uw computer en/of smartphone/tablet

Informeer bij uw zorgverzekeraar welke procedure u dient te doorlopen om in aanmerking te komen voor vergoeding van de Total Conversation-software.

Om het u makkelijk te maken hebben wij een aantal voorbeeldbrieven opgesteld.


Mijn gehoorverlies is minder dan 35 dB. Kan ik toch gebruikmaken van de Total Conversation-software?
Als uw gehoorverlies minder is dan 35 dB, dan wordt de Total Conversation-software niet vergoed door uw zorgverzekeraar. Wilt u er toch gebruik van maken? Dat kan. De abonnementskosten bedragen €20,00 per maand (exclusief gesprekskosten).

Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van Total Conversation?
-      Total Conversation-software (aanvragen)
-      een computer of smartphone/tablet*
-      een internetverbinding op uw computer en/of smartphone/tablet

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de Signcall Servicedesk: 030-3040032 of contact@signcall.nl


Mijn werkgever betaalt voor mijn teksttelefoon. Hoe werkt dat straks?
Als uw werkgever betaalt voor de teksttelefoon op uw werk, dan kunt u een abonnement afsluiten op de Total Conversation-software. De abonnementskosten bedragen €20,00 per maand (exclusief gesprekskosten, incl btw).

Wat heb ik nodig om gebruik te kunnen maken van Total Conversation?
-      Total Conversation-software (aanvragen)
-      een computer of een smartphone/tablet*
-      een internetverbinding op uw computer en/of smartphone/tablet

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de Signcall Servicedesk: 030-3040032 of contact@signcall.nl.

 

* Op dit moment ondersteunen wij de volgende apparatuur:
- computers met een Windows-besturingssysteem
- smartphones met een Android-besturingssysteem (ondersteuning van iPhones volgt in de herfst)
- tablets met een Android-besturingssysteem (uitgezonderd tablets met een Tegra 2-processor) (ondersteuning van iPads volgt in de herfst)

« Terug naar Nieuws

Vergoeding Total Conversation-software