Veelgestelde vragen

Alles over het gebruik van Signcall kun je lezen in de handleidingen, maar soms is het makkelijker om jouw vraag direct op te kunnen zoeken. 

Mocht het antwoord op je vraag hier niet bij staan, neem dan contact op met de Servicedesk of stuur een e-mail naar contact@signcall.nl.

Mijn gegevens

» Hoe kan ik mijn e-mailadres en andere persoonlijke gegevens wijzigen?

Heb je een nieuw e-mailadres, ben je verhuisd of overgestapt naar andere zorgverzekeraar? Je kunt je nieuwe gegevens aan ons doorgeven via onze servicedesk. Dat kan door te mailen naar contact@signcall.nl of onze servicedesk te bellen via Signcall.

» Help, ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Ben je je wachtwoord vergeten? Geen probleem. Je kunt je wachtwoord opnieuw aanvragen via onze servicedesk. Dat kan door te mailen naar contact@signcall.nl.

» Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Helaas kun je nu nog niet zelf je wachtwoord wijzigen. In de toekomst is dat waarschijnlijk wel mogelijk. Wil je toch je wachtwoord veranderen? Stuur dan een mail naar contact@signcall.nl.

Kosten

» Vergoeden alle zorgverzekeraars Signcall?

Ja, alle zorgverzekeraars in Nederland vergoeden Signcall.

» Gaat Signcall van mijn eigen risico af?

Nee, Signcall valt niet onder het eigen risico.

» Wie regelt de vergoeding van Signcall?

Wij regelen de vergoeding met de zorgverzekeraars, je hoeft hier zelf niets voor te doen. Geef op het aanvraagformulier aan waar je verzekerd bent, dan laten wij je weten wat we nodig hebben om de vergoeding verder te regelen.

» Worden de gesprekskosten KPN Teletolk vergoed door de zorgverzekeraars?

Nee, de gesprekken zijn voor je eigen rekening. De gesprekskosten van de gesprekken die plaatsvinden via KPN Teletolk is € 0,09 per minuut. Plus € 0,09 starttarief per gesprek. Dit tarief geldt voor alle nationale en internationale telefoonnummers. Gesprekken naar 0800-nummers en alarmnummer 112 zijn gratis. Voor meer informatie: www.kpn.com/kpnteletolk.

» Kunnen bedrijven ook een abonnement nemen op Signcall?

Wil je als bedrijf een abonnement afsluit, dat kan door een e-mail te sturen naar contact@signcall.nl.

» Wat kost een Signcall abonnement voor de werkgever?

Een abonnement kost € 20,- per maand inclusief BTW, exclusief gesprekskosten.

Onderling bellen met Signcall

» Ik heb zelf Signcall. Hoe kan ik iemand bellen die ook Signcall heeft?

Om iemand anders die ook Signcall heeft te bellen, heb je het sip-adres nodig van die persoon. Deze persoon kun je dan ook opslaan in je contacten.

Bellen met KPN Teletolk

» Wat is KPN Teletolk?

Via de bemiddelingsdienst KPN Teletolk kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen met tekst, spraak en beeld.

Je kunt kiezen of je het gesprek wilt laten bemiddelen in tekst of beeld. Bij de tekstbemiddelingsdienst worden de gesproken woorden omgezet in tekst en andersom. Bij de beeldbemiddelingsdienst zitten tolken gebarentaal klaar om de gesproken taal om te zetten naar gebarentaal, en andersom. De beeldbemiddeling wordt verzorgd door geregistreerde tolken gebarentaal.

» Hoe kan ik KPN Teletolk gebruiken?

Om gebruik te maken van KPN Teletolk moet je je eerst registreren bij KPN Teletolk. Je kunt vervolgens bellen naar het sip-adres teletolk@kpnteletolk.nl. Of druk op de knop 'KPN Teletolk' in je Signcall programma.
- Kies voor tekst- of beeldbemiddeling. Dit doe je door de toets ‘t’ voor tekst of de toets ‘b’ voor beeld in te toetsen.
- Toets vervolgens het telefoonnummer in van de persoon die je wilt bellen. Sluit af met een hekje (#).
Zodra de persoon die je belt opneemt, komt een medewerker van KPN Teletolk in het gesprek erbij en kan het gesprek van start gaan.

» Wat zijn de openingstijden van KPN Teletolk?

De tekstbemiddeling is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar geopend. De beeldbemiddeling is op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur beschikbaar.

» Wat wordt er met mijn gesprek of de inhoud van het gesprek gedaan?

De tolken gebarentaal hebben een zwijgplicht en mogen geen informatie delen met anderen. De gesprekken worden niet opgenomen.

Bellen met de computer via KPN Teletolk

» Hoe kan ik de software installeren?

Het downloaden en installeren van de Signcall-software is eenvoudig. Lees hier de handleiding.

» Welk besturingssysteem heb ik nodig voor bellen via de computer?

Signcall voor de computer werkt op Windows 7 en hoger.

» Welke webcam heb je nodig voor beeldbellen via de computer?

Voor een duidelijk en scherp beeld adviseren we om een webcam te gebruiken met minimaal 720p. Dat betekent een resolutie van 1280x720 pixels.

Advies: wij adviseren een webcam van het merk Logitech, in verband met goede beeldkwaliteit.

» Worden de camerabeelden opgenomen?

Nee, de camerabeelden worden niet opgenomen. Het beeld wordt live getoond aan de persoon met wie je in gesprek bent, maar niet opgenomen.

» Ik krijg geen beeld en/of tekst te zien van de tolk gebarentaal.

Controleer of je instellingen goed staan door de volgende stappen uit te voeren:
- Inloggen in het programma Signcall
- Ga naar Instellingen (de knop vindt u links onder in de hoek).
- Ga naar Netwerk
- Pas de volgende instellingen aan:
    -Klik eenmalig op de knop “Test bandbreedte” om zo een optimale verbinding te krijgen
    -Vink de optie “Media proxy” aan
    -Vink de optie “Stun” uit
    -Vink de optie “Gebruik SIP” uit
- Sluit het programma Signcall af en start het programma Signcall opnieuw op

» Kan de tekst in twee tekstvelden worden weergegeven?

Je kunt ervoor kiezen om het gesprek weer te geven in één tekstveld of in twee tekstvelden naast of boven elkaar. Je kunt dit instellen bij Instellingen>tekst.

Bellen met de smartphone/tablet via KPN Teletolk

» Hoe kan ik Signcall installeren?

Het downloaden en installeren Signcall is eenvoudig. Lees hier de handleiding.

» Aan welke eisen moet mijn smartphone/tablet voldoen?

Er zijn een aantal eisen waar je apparaat aan moet voldoen. Deze lees je hieronder. Wil je kunnen beeldbellen, dan heb je ook een camera aan de voorkant van je toestel nodig.

Android
Geschikt voor apparaten met Android 4.0.3. of hoger en vanaf 1,2 Ghz (processor snelheid). Modellen die ouder zijn dan 2 jaar geleden zijn in meeste gevallen niet geschikt voor Signcall.

Je kunt eenvoudig controleren welke versie van Android op je smartphone of tablet is geïnstalleerd:

  1. Ga naar Instellingen (van je telefoon)
  2. Zoek naar de optie Toestel-info
  3. Hier kun je zien welke Android-versie je toestel heeft
  4. Je kunt hier ook direct kijken of er een update beschikbaar is voor jouw toestel

Let op: werkt niet samen met smartphones/tablets die een TEGRA 2- of Intel Atom-processor hebben. Weet je niet of je apparaat geschikt is, neem dan contact op met ons door te mailen naar contact@signcall.nl.

iOS
Geschikt voor apparaten met iOS 7 of hoger. Voor de smartphone is het geschikt vanaf het model iPhone 5.

Welke iOS-versie heeft mijn iPhone/iPad?
Je kunt eenvoudig controleren welke versie van iOS op jouw iPhone of iPad is geïnstalleerd:

  1. Ga naar Instellingen
  2. Ga naar Algemeen
  3. Ga naar Info
  4. Bij Versie staat vermeld welke iOS versie er geïnstalleerd is op het toestel
  5. Bij Instellingen > Algemeen > Software-update kun je direct kijken of er een software-update beschikbaar is voor jouw toestel

» Ik krijg geen beeld en/of tekst te zien van de tolk gebarentaal

Controleer of je instellingen goed staan door de volgende stappen uit te voeren:
- Inloggen in het programma Signcall
- Ga naar Instellingen (de knop vindt u rechts onder in de hoek).
- Ga naar Netwerk
- Pas de volgende instellingen aan:
    -Vink de optie “Stun” uit
    -Vink de optie “Media proxy” aan
- Klik op Opslaan

» Kan de tekst in één tekstveld worden weergegeven?

Nee, dit kan niet. Bij bellen met je smartphone of tablet is het tekstveld standaard in twee velden ingedeeld.

Tolkcontact tolk op afstand

» Wat is tolk op afstand?

Met tolk op afstand kun je direct een gebarentolk op afstand inzetten zonder een afspraak te maken. Bij privésituaties, werksituaties en onderwijssituaties.

De tolk op afstand vervangt niet de tolk op locatie, maar vergroot je keuzemogelijkheid en flexibiliteit om een tolk in te zetten. Met name bij onverwachte en/of korte situaties.
Op bepaalde tijden zijn er altijd Tolken Nederlandse Gebarentaal aanwezig die je zonder afspraak kunt inzetten. De tolkinzet van een gebarentolk via tolk op afstand wordt automatisch verrekend met je tolkuren.

» Wat heb ik nodig om Tolkcontact tolk op afstand?

Om gebruik te kunnen maken van Tolkcontact tolk op afstand heb je tolkuren (voor privésituaties, werksituaties en/of onderwijssituaties) nodig en Signcall.

» Wat zijn de openingstijden van tolk op afstand?

Tolk op afstand  is op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur beschikbaar.

» Hoe kan ik tolk op afstand krijgen?

Wil je gebruikmaken van tolk op afstand? Neem dan contact met ons op via contact@tolkcontact.nl.

Bellen met alarmnummer 112 (politie, brandweer, ambulance)

» Hoe bel ik met alarmnummer 112?

In Signcall vind je een knop voor 112. Deze maakt meteen verbinding met de 112-alarmcentrale. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld!). De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. De centralist blijft met je aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer in de regio dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

» Wanneer bel ik met alarmnummer 112?

Het landelijke alarmnummer 112 bel je bij spoedeisende, levensbedreigende situaties of wanneer je getuige bent van een misdrijf. Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met Signcall op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112.
Het landelijke alarmnummer 112 bel je bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. De 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp. Bijvoorbeeld de brandweer, de politie of een ambulance.

» Is het alarmnummer 112 altijd bereikbaar?

Het alarmnummer 112 is altijd bereikbaar via Signcall. En de alarmcentrale streeft ernaar om altijd bereikbaar te zijn via Signcall.
Signcall kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor het niet kunnen bereiken van de 112 meldkamer.

» Kan ik ook sms-en naar 112?

Nee, het is niet mogelijk om te sms-en met 112.

Internetverbinding

» Ik krijg geen (goede) verbinding

Signcall maakt gebruik van communicatie via internet.
In het geval van mobiele (3G/4G) en draadloze (WiFi) kunnen er dekkingsproblemen voordoen. Op sommige plekken heb je dan een minder bereik. Je bevindt je dan in een 'blinde vlek'. Deze kunnen overal voorkomen, zelfs in steden met veel mobiele telefoonmasten.
Met alle telefoon providers kun je hier last van hebben. Als je je op een dergelijk 'blinde vlek' bevindt, dan zal Signcall mogelijk niet correct werken.
We doen ons uiterste best om Signcall via alle providers correct te laten functioneren, zowel via 3G/4G als via WiFi.

Mocht je toch problemen ondervinden, dan adviseren wij je een ander netwerk te selecteren door bijvoorbeeld van 3G/4G te veranderen naar een beschikbaar WiFi of Hotspot signaal. Of andersom.

» Ik kan Signcall niet gebruiken op mijn werk (WiFi)

Het kan voorkomen dat je gebruik wilt maken van de WiFi van je werkgever en dat deze geen stabiele verbinding geeft. Dit heeft meestal te maken met de firewall/beveiliging van het netwerk van uw werkgever. Gebruik dan 3G/4G om een stabiel verbinding te krijgen.

Veelgestelde vragen