Veelgestelde vragen

Alles over het gebruik van Signcall kun je lezen in de handleidingen, maar soms is het makkelijker om jouw vraag direct op te kunnen zoeken. 

Staat jouw vraag er niet tussen? Aan ons kun je een vraag stellen.

Mijn gegevens

» Hoe kan ik mijn e-mailadres en andere persoonlijke gegevens wijzigen?

Heb je een nieuw e-mailadres of ben je verhuisd? Je kunt je nieuwe gegevens aan ons doorgeven via onze servicedesk. Dat kan door het contactformulier in te vullen of onze servicedesk te bellen via Signcall.

» Help, ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Ben je je wachtwoord vergeten? Geen paniek. Je kunt je wachtwoord opvragen via de login pagina van de Signcall. Je krijgt dan een nieuw en automatisch gegenereerd wachtwoord. Je kunt dit wachtwoord zelf wijzigen nadat je opnieuw bent ingelogd.

» Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

In de webapplicatie staat rechtsboven in beeld je naam. Als je op jouw naam klikt, dan heb je de mogelijkheid om je wachtwoord te wijzigen.

Bellen via de computer

» Welk besturingssysteem heb ik nodig voor bellen via de computer?

De software voor de computer werkt op Windows Vista en hoger. 

» Hoe kan ik de software installeren?

Het downloaden en installeren van de Signcall-software is heel eenvoudig. Lees hier de instructie.

» Kan ik tekst typen als mijn gesprekspartner ook aan het typen is?

Je kunt ervoor kiezen om het gesprek weer te geven in één tekstveld of in twee tekstvelden naast of boven elkaar.

Als zowel jij als je gesprekspartner gekozen hebben voor twee gescheiden tekstvelden, dan kun je gelijktijdig typen zonder dat de tekst door elkaar komt te staan.

Bel je naar iemand die gebruikmaakt van één tekstveld of bel je naar een vaste teksttelefoon, dan kun je niet gelijktijdig typen, omdat de tekst dan door elkaar komt te staan.

» Hoe kan ik (beeld)bellen via de computer?

In de handleiding vind je alle informatie over (beeld)bellen via de computer.

» Welke webcam heb je nodig voor beeldbellen via de computer?

Voor een duidelijk en scherp beeld adviseren we om een webcam te gebruiken met minimaal 720p. Dat betekent een resolutie van 1280x720 pixels.

Advies: wij adviseren een webcam van het merk Logitech, in verband met goede beeldkwaliteit.

» Worden de camerabeelden opgenomen?

Nee, de camerabeelden worden niet opgenomen. Het beeld wordt live getoond aan de persoon met wie je in gesprek bent, maar niet opgenomen.

Bellen via een smartphone / tablet

» Hoe kan ik de software installeren

Het downloaden en installeren van de Signcall-software is heel eenvoudig. Lees hier de instructie.

» Is Total Conversation mogelijk voor smartphones / tablets??

Ja, de Signcall-applicatie voldoet aan alle standaarden voor Total Conversation. Je kunt ermee (al dan niet gelijktijdig) tekst, spraak én beeld bellen.

» Aan welke eisen moet mijn smartphone/tablet voldoen?

Er zijn een aantal eisen waar je apparaat aan moet volden. Wil je ook kunnen beeldbellen, dan heb je ook een camera aan de voorzijde van je toestel nodig.

Android
Geschikt voor apparaten met Android 4.0.3 of hoger.
Let op: werkt niet samen met smartphones en tablets die een TEGRA2- of Intel Atom-processor hebben.

iOS
Geschikt voor apparaten met iOS 7 of hoger.

Klik hier voor een uitleg hoe je kunt zien of je smartphone/tablet het juiste besturingssysteem heeft.

Bellen met KPN Teletolk

» Wat is KPN Teletolk?

Via de bemiddelingsdienst van KPN Teletolk kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen met tekst, spraak en beeld.

Je kunt kiezen of je het gesprek wilt laten bemiddelen in tekst of beeld. Bij de tekstbemiddelingsdienst worden de gesproken woorden omgezet in tekst. Bij de beeldbemiddelingsdienst zitten tolken gebarentaal klaar om de gesproken taal om te zetten naar gebarentaal, en andersom. De beeldbemiddeling wordt verzorgd door geregistreerde tolken gebarentaal.

» Hoe kan ik KPN Teletolk bereiken?

De tekstbemiddeling is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar geopend. De beeldbemiddeling is op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur beschikbaar.

Dove en slechthorende gebruikers kunnen bellen naar het sip-adres teletolk@kpnteletolk.nl. Of druk op de knop 'KPN Teletolk' in je Signcall-app.

Horende gebruikers kunnen bellen naar 020-301 32 00.

» Waar kan ik meer informatie vinden over KPN Teletolk?

Kijk voor meer informatie over KPN Teletolk op:

www.kpn.com/teletolk

Bellen met alarmnummer 112 (politie, brandweer, ambulance)

» Wat doe ik in geval van nood?

Het landelijke alarmnummer 112 bel je bij spoedeisende, levensbedreigende situaties of wanneer je getuige bent van een misdrijf. Ben je doof, slechthorend of heb je een spraakbeperking? Dan kun je met Signcall op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112.

Het landelijke alarmnummer 112 bel je bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. De 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp. Bijvoorbeeld de brandweer, de politie of een ambulance.

Alarmnummer 112 bellen met Signcall
Ben je doof of slechthorend en heeft u spoedeisende hulp nodig? Je kunt dan met Signcall vanaf je computer, tablet of smartphone direct tekstbellen met 112. Via de contactenlijst in de Signcall-software kun je direct contact leggen met een medewerker van 112. Je kunt zelf spreken of typen. De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. De centralist blijft met je aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer in de regio dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Meer informatie over 112 bellen via Signcall.

Gebruikers van Signcall kunnen via onze diensten eenvoudig contact leggen met de 112 meldkamer. Alhoewel wij streven naar een maximale uptime van onze dienstverlening, kan Signcall nooit aansprakelijk gesteld worden voor het niet kunnen bereiken van de 112 meldkamer.

» Kan ik ook sms-en naar 112?

Nee, het is niet mogelijk om te  sms-en met 112.

Werkt Signcall in alle situaties?

» Is er verschil tussen communicatie via Internet en via het traditionele telefoonnetwerk?

De software van Signcall maakt gebruik van communicatie via internet. Dit verloopt anders dan via het telefoonnetwerk. Traditionele telefonie is een meer dan honderd jaar oude techniek, gebaseerd op het leggen van een vaste verbinding tussen twee partijen. Tijdens het intoetsen van het nummer wordt de verbinding opgebouwd, en gedurende het gehele gesprek blijft de verbinding intakt. Anders gezegd: de betrouwbaarheid van het telefoonnet is enorm hoog.

Internettelefonie is een nieuwe techniek. De opbouw van het internet is vele malen ingewikkelder en minder regelmatig dan die van het traditionele telefoonnetwerk. De gevolgen hiervan zijn dat veel meer apparatuur ingezet moet worden, waarbij de kans groter is dat deze uitvalt. Dit heeft helaas tot gevolg dat telefonie via internet een lagere kwaliteit en de betrouwbaarheid heeft dan traditionele telefonie.

Is dit erg?! Eigenlijk niet. In veel gevallen volstaat deze techniek. Echter, in geval van bijvoorbeeld calamiteiten en bijvoorbeeld het noodnummer 112, dan is telefonie via internet GEEN volwaardig alternatief. Signcall-abonnees kunnen via onze software contact leggen met het alarmnummer 112. Alhoewel wij streven naar een maximale uptime van onze dienstverlening, kan Signcall nooit aansprakelijk gesteld worden voor het niet kunnen bereiken van de politie en/of het alarmnummer.

Signcall heeft als ambitie dat de telefonische toegankelijkheid gelijkwaardig is aan dat van goed horenden. In het geval van calamiteiten en de bereikbaarheid van 112 moeten we helaas concluderen dat dit (nog) niet het geval is. Dit is een maatschappelijk vraagstuk waar we intensief voor lobbyen. 

» Werkt Signcall met alle verschillende providers en alle netwerken?

Ja, Signcall werkt met alle verschillende providers (Bijvoorbeeld KPN, Vodafone, T-mobile, Ziggo, UPC etc). 

In het geval van mobiele en draadloze communicatie kunnen er dekkingsproblemen voordoen. Op sommige plekken heeft u dan een minder bereik. U bevindt zich dan in een 'blinde vlek'. Deze kunnen overal voorkomen, zelfs in steden met veel mobiele telefoonmasten. Met alle telefoon providers kunt u hier last van hebben. Als u zich op een dergelijk 'blinde vlek' bevindt, dan zal uw Signcall software mogelijk niet correct werken. 

We doen ons uiterste best om onze software via alle providers correct te laten functioneren, zowel via 3G als via WIFI. Hier zijn wij in geslaagd. Mocht u toch problemen ondervinden, dan adviseren wij u een ander netwerk te selecteren door bijvoorbeeld van 3G te veranderen naar een beschikbaar WIFI of Hotspot signaal.

Veelgestelde vragen